Det spørgsmål undersøger Proletar Teater i den performative taskebutik Saga. Her fortæller vi materialernes historie. Taskerne er syet ud af genbrugsstoffer fra nær og fjern. Det betyder, at tasken har haft et tidligere liv, som vi udforsker i et holistisk og intimt fortælleformat.
Historiernes fortæller er Syersken (Amalie Møller) – en shamanistisk stofindsamler, der inviterer dig ind til en intimteater-oplevelse, hvor du både hører om taskens fortid som stof og får lov at hjælpe hende i taskens rituelle produktion.
Syersken tror på, at de genstande, vi tager i ejerskab, følger os og suger vores menneskelighed ind i sig. Begynder at fortælle vores historie. Alle har prøvet at holde et familie-arvet klenodie og mærke dets energi suse gennem fingrene. Alting rummer historier som levn fra fortiden, som vi kan lære af og skabe en bedre frem-tid for os selv.
Så hvorfor er det, at vi bliver ved med at producere splinternye ting? Er vi bange for fortiden, når vi masseproducerer nye genstande og tekstiler? Ved at leve et liv i overfladisk forbrug taber vi os selv og vores menneskelighed.
Forestillingen er inspireret af nordisk mytologi og dens naturforståelse samt opstået via Proletar Teaters selv-udviklede ressource-bevidste metode og med hjælp fra Tårnby Park Studios. Saga blev første gang opsat på Tårnby Park Performance Festival 2023.
Saga er opstået som led i udviklingen af Proletar Teaters ressource-bevidste metode, som du kan læse mere om her. Når metoden vender den scenekunstneriske ide-process på hovedet, opstår der ofte helt nye koncepter, formater og tværfaglige genrer. Denne gang opstod genren salgsteater, der på en uortodoks måde forsøger at forvandle en butiks medarbejders salgstale til scenekunst.
Resultatet er en slags drop-in-forestilling, der leverer 15 minutters gratis intim-teater og en mulighed for at købe den taske, som oplevelsen handler om. Som i en almindelig butik forsøger Saga at opretholde lange åbningstider og at skræddersy kundebehandlingen til den specifikke publikummer.
Salgsteater sammensætter glæden ved et køb med en teatralsk oplevelse. Dets grundlæggende fundament bygger på et ønske om at fordrive forbrugerismen fra materialismen. Salgsteatret tror nemlig på, at de genstande, vi ejer, betyder mere end vi aner, og at de fortællinger, de bærer på, allerede findes dybt inde i os.
Performer:
Amalie Møller
Forestillingsleder / Iscenesættelse:
Viktor Holm Lauridsen
Iscenesættelse:
Emil Muhammed Wardeh
Dramatiker / Iscenesættelse:
Marcus Uhre
Rekvisitør & Kostumedesign:
Tine Binzer
Koncept:
Amalie Møller, Viktor Holm Lauridsen, Emil Muhammed Wardeh, Marcus Uhre
Det Kongelige Teater, Arkitektskolen & Betty Nansen Teateret
samt
Johan Damgaard-Lauritsen
&
co-producent Tårnby Park Studio